2022 bliver begivenhedsrig på havnen: Vi får besøg af krydstogtskib i juni og september, vi kan igen fejre Skt. Hans på Nokken, Tour de France i juli sætter hele byen på den anden ende, og Nyborg er igen i år værtsby ved kapsejladsen Vegvisir i september.
Alt sammen noget vi glæder os til, at vores marina bliver en del af.
Der har desværre lige været en voldsom brand på Koppers, som jo er nærmeste nabo til marinaen og vinterpladsen. Har båden eller andet fået skader, skal I kontakte egen forsikring.
Vi har åbnet for vandet på vinterpladsen, så I har mulighed for at vaske båden ren, inden solen brænder det sorte nedfald fra branden fast.
Vi har også lige haft en båd der sank, og vil derfor opfordre jer til at lukke søventilerne, tjekke pakninger og have styr på forsikring mv.
Under corona har nogle af reglerne været forholdsvis lempeligt administreret, (fx omkring deadline for søsætning af både med mast).
Nu er vi tilbage til mere normale tilstande, så læs med i nyhedsbrevet her og tjek gerne op på reglementet.
Du kan læse Nyborg Marinas reglement her
Kranbooking og søsætning
Kranbookingen er åben for søsætning. Du kan bestille tid her
Der er få tider her i marts, men mange i april og maj.
For at udnytte kran og arbejdstid bedst muligt, åbner vi løbende for tider, så der kan fx godt være kommet tider til siden man sidst tjekkede.
Vi vil dog altid sørge for, at der er flere ledige tider at vælge imellem.
I starten af juni åbner vi et par dage, hvor de sidste kan blive søsat, og herefter er kranen igen lukket for sommeren, hvor vi har vagt, ferie, arrangementer mv.
Har man begrænsede muligheder tidsmæssigt, er det en god idé at booke i god tid.
Husk at oplyse, hvor båden står, og giv også gerne tydeligt tegn, når traktoren kommer for at hente båden, da det ikke altid er lige let for ham at finde den båd, der har tid nu.
Der er afsat max en halv time per båd til søsætning, alt inklusiv.
Husk at I altid skal være min. to personer ved tider i kranen, så I selv kan håndtere bådens fortøjninger og sejle den væk.
Skal båden på land, skal vi kontaktes for en tid, da det ikke er godt at blande nypolerede både med beskidte både der skal højtrykspules, og som ofte tager længere tid.
Deadline
Husk at både med mast skal være søsat inden 1. maj, så det kan være en god idé at booke krantid snart. Er den ikke i vandet inden 1. maj, kan den ikke komme på land med mast næste sæson.
Øvrige både skal være søsat 10. juni, hvorefter vi lukker kranen og begynder at flytte rundt på de sidste både på land, for at gøre klar til sommerens events, afretning af rækkerne mv. Se mere om dette i den følgende tekst.
Søsætning med vognmand
Servicekajen må gerne bruges til søsætning med vognmand uden for vores arbejdstid, men husk at hele servicekajen og kajen skal være forladt om morgenen.
Kontakt os gerne ved tvivl.
Vinterplads og arbejder
I løbet af sommeren bliver træer og krat beskåret, og rækkerne udjævnes og stabiliseres.
Evt. både på land bliver flyttet, og alt uden tydeligt ejerskab smidt ud.
Vinterplads bliver autocamperplads
Række B og C bliver lejet ud til autocampere i forbindelse med Tour de France.
De både der står i de to rækker efter 10. juni, flytter vi til A-rækken eller i bunden af A/B-rækken.
Alt løst uden ejer bliver smidt ud.
Telte på vinterpladsen
Vi er blevet gjort opmærksomme på, at der ifølge lokalplanen ikke må opsættes telte, tilhørende stativer og lignende konstruktioner på vinterpladsen.
I er derfor nødt til at fjerne telte mv. fra havnens område i forbindelse med den kommende søsætning.
Alle telte og tilhørende konstruktioner mv. skal være væk senest. 10. juni, og må altså ikke genopsættes.
Vi ved godt, at det er rigtig ærgerligt for de af jer, der har investeret og brugt tid på opstilling, men der er desværre ingen vej uden om.
Det kan undre, at det ikke er opdaget tidligere, og telte ses faktisk også sjældent på andre havne.
Der bliver måske mulighed for at sætte teltet op i korte perioder, og I vil få besked, når det er afklaret.
Både kan dog, også fremover, overdækkes med presenninger mv., der bindes forsvarligt til båden, og sikres mod blafren og støj.
Tilbage til egen bådplads inden 1. april
For de både, der har søgt ind i inderhavnen for vinteren, er det tid til at finde tilbage til egen plads, så alle både kan lægge sig på egen plads, efterhånden som de bliver søsat.
Er den ikke flyttet tilbage inden 1. april, flytter vi den for efter taksten for havneassistance, da alle jo skal kunne komme til deres plads, efterhånden som de bliver søsat.
Klargøring på vinterpladsen
Med forårsvejret er der også kommet gang i klargøringen af både på vinterpladsen. Det er skønt at se aktivitet her, og de fleste husker også at opsamle slibestøv, malerskaller mv i en presenning lagt ud under båden. Husk også at skille jer af med affaldet på miljørigtig vis. Olierester kan I fx komme af med i miljøstationen bag sejlforeningen, men slibestøv skal I selv samle sammen og skille jer af med på genbrugsstationen.
Der er ikke altid elstik til alle, men så må man trække et stik, der ikke umiddelbart er aktivt, og sætte det i igen bagefter.
Husk at fjerne alt i umiddelbar forbindelse med søsætning – altså samme dag som båden søsættes, skal vinterpladsen ryddes. Ellers tager vi nogle oprydningsrunder, hvor vi gør det for jer til den takst, der hedder havneservice.
Digitalisering
Sammen med kommunens digitaliseringsafdeling, er vi i gang med at gøre flere ting, forhåbentlig, smartere og lettere, både for fastliggere, administrationen og gæster.
I løbet af foråret kommer man til at kunne betale via mobil/Ipad/PC for slæbested, mastekran, bad, gæstebillet mv uden at skulle gå i automaten. Der vil dog fortsat være brug for automat, så vi beholder de to ved havnekontoret og Lauses, som bliver opgraderet til det nye system.
Brug af kort bliver udfaset, og i stedet overgår vi til brug af koder til døre, toilet, mastekran, slæbested mv. I stedet for kortlæserne bliver der opsat keypads, hvor alle fastliggere/klubmedlemmer får en unik, personlig kode, som de kan bruge på samme måde som kortet nu.
Der kommer også nye bomme op ved slæbestedet, så vi forhåbentlig slipper af med de mange problemer det giver.
Nøglesystemet for klubberne i de nye bygninger bibeholdes som det er nu.
Den nærmere tidsplan kendes endnu ikke, men I vil få information løbende.
Jeg kan dog sige, at man kommer til at skulle skille sig af med sine kort, men skal nok sige til, når det er tid til at sælge/refundere dem i automaten.
Til efterårets bådoptagning skulle det nye kranbookingsystem være klar. Det bliver en udbygning af det administrationssystem vi i forvejen har, og hvor vi har alle data om jer, både osv. Det bliver dermed langt lettere for jer at booke tid i kranen, da I så ikke længere skal udfylde alle de data vi i forvejen har om jer og båden i et andet system. I får adgang til egne data via et individuelt login.
Vand
Der er stadig nattefrost ind imellem, men vi har åbnet vandet på vinterpladsen, og regner med at kunne åbne for vandet overalt inden 1. april.
El
Fra 1. april er strøm igen gratis, men husk at spare på den dyre energi. Inden 1. april samler vi bimålere sammen til afregning for vinterens forbrug.
Årsmærker
Gyldigt årsmærker skal sidde et synligt sted på båden. Det kan hentes på havnekontoret i åbningstiden eller efter aftale.
Årsmærker udleveres også ved søsætning, og skal sættes på båden straks.
I løbet af forsommeren tager vi nogle runder og sætter mærker på de både, der ikke selv har sat det på. Det er en havneservice der takseres i henhold til takstbladet.
Opkrævning
Fra efterårsopkrævningen vil betaling for pladsleje og stativ være samlet i samme faktura, i stedet for som nu, hvor det er opdelt i to.
Autocampere
Den kommende autocamperplads ved Nokken etableres efter planen i april/maj, og arbejdet skulle ikke komme til at genere havnens brugere.
Bådplads
Husk at fortøje båden godt med passende fortøjninger, så den holder sig inden for pladsen, og læg fendere ud i begge sider, samt sørg for, at der ikke er noget, der støjer unødigt.
Fortøjningspæle
Der er udskiftet nogle fortøjningspæle rundt omkring.
Takster
Som altid ved årsskiftet er der kommet nye takster, og det de sædvanlige procentuelle stigninger.
Døre ved havnekontor
Dørene ved havnekontoret er lukket, da vi har haft en del hærværk, så man kan pt. kun komme ind med havnekort. Det samme gælder for sejlerstuen.
Havnekort købes i automaten ved havnekontoret, hvor man fortsat kan komme ind ad hoveddøren døgnets 24 timer uden brug af kort.
Toiletter og bad
Servicebygningerne har været lukket her i vinter pga. hærværk og uhensigtsmæssig brug, men åbnes igen til 1. april.
Vi glæder os til, at vi igen kan dyrke fællesskabet omkring vandet.