Finder I ikke svar på jeres pørgsmål, så er I selvfølgelig velkomne til at kontakte os på e-mail: lim@nyborg.dk eller tlf. 6333 7083.
Hvis du vil vide mere...
Nyttig information
Her på Nyborg Marinas hjemmeside, har vi samlet al relevant information.
Havnemesteren udsender jævnligt nyhedsbreve med information om de mest aktuelle emner.
Du ka se de tidligere udsendte nyhedsbreve her
Du kan også finde Nyborg Marina på facebook.
Havnen drives iht. reglementet. Du finder reglementet her.
Vær opmærksom på, at reglementet for Nyborg Marina er et supplement til 'Standardreglementet for Lystbådehavne'.
Begge reglementer er derfor gældende.
Der kan gælde regler ud over de beskrevne, så orientér dig på hjemmesiden, i nyhedsbreve mv., og spørg endelig havnens ansatte/havnekontoret.
Kontorets åbningstider er normalt hverdage kl. 8-10 med årlige variationer, men vi er på havnen i dagtimerne og kan træffes efter aftale på 6333 7083/6333 7983 eller e-mail: lim@nyborg.dk.
Vi har en vagttelefon på 6333 7983, som kan bruges til akutte problemer.
Beredskab Fyn passer telefonen uden for kontortid, og kontakter os hvis nødvendigt.
I sæsonen passer vi selv vagttelefonen.
Sørg for at båden ikke kan afgive unødig støj, særligt i blæsevejr.
Det er træls for beboere, andre sejlere og havnens øvrige brugere. Så sørg for at liner, fald, presenninger mv. ikke kan stå og slå.
Det gælder både i vand og på land.
Alt skal være mærket med pladsnummer – båd, mast, stativ.
Årsmærker kan hentes på havnekontoret, men udleveres også i forbindelse me søsætning om foråret.
Er årsmærket ikke på båden, inden en deadline bliver meldt ud i nyhedsbrevet, så vil det blive sat på efter gældende takst.
Hvis du gerne vil have din båd stående på vinterpladsen, skal den stå i havnens stativ, medmindre du har kontrakt fra før 2015.
Du tegner en kontrakt på stativet med os, og det passer så til den aktuelle båd.
Stativer findes i mange forskellige størrelser og til forskellige både.
Skifter man fx båden ud - eller ønsker et år at beholde masten på, skal stativaftalen ændres, da der så skal bruges et andet stativ/andre støtteben mv.
Vi har ikke et lager af stativer, da de er meget dyre, så kontakt os nogle måneder før båden skal på land, så vi kan sørge for at have et passende stativ.
Har du ikke stativkontrakt, kan du ikke regne med, at vi har et stativ klar, og båden kan muligvis ikke komme på land.
Har du kontrakt på fx et 6 tons stativ, må bådens samlede vægt ikke overstige 6T – inklusiv tankindhold, løsøsre mv.
Lås evt. stige fast til stativet, så tyve ikke har for let spil, men sådan at stativ og båd kan flyttes.
Sejlbåde kan komme på land med masten på, men skal være søsat inden 1. maj.
Man skal selv rydde alt væk efter sig på vinterpladsen.
Husk også at opsamle malerskaller mv., fx ved at bruge suger og lægge en presenning ud under båden under klargøringsarbejde.
Vi løfter både op i havnens standardstativer, og søsætter dem ligeledes herfra.
Både der skal til/fra trailer, blokvogn mv. laver selv aftaler med vognmand, og kan benytte servicekajen, når vi ikke benytter den eller bruge kajen ved havnekontoret.
Tid til optagning/søsætning bestiller og betaler man selv i kranbookingen
Giver det problemer, hjælper havnekontoret gerne.
Der en afsat en halv time til hver båd.
Tiden inkluderer optagning, afrensning og kørsel til vinterpladsen eller den modsatte vej ved søsætning.
Er en halv time for lidt, kan man bestille to tider.
Betaling foretages ved booking.
Har vi booket for jer, betales i automaten ved havnekontoret.
Leje af højtryksspuler kan tilkøbes.
Billetten fremvises til personalet ved kranen.
Medbring en hjælper, så I er min. to til at håndtere båden.
Brug af bådkran forudsætter, at man har en stativaftale.
Har man ingen stativaftale, kan båden ikke komme på land.
Har man brug for at få løftet båden op, fx fordi den skal efterses eller renses, kan man aftale et serviceløft med havnekontoret, hvor båden hænger i stropperne og søsættes igen.
Servicekajen med den store kran kan bruges til optagning med vognmand, når vi ikke arbejder ved kranen.
Husk at servicekajen skal rengøres og være fri igen fra morgenstunden.
Vognmands brug af havnens kajer koster 250,- DKK, som kan betales i automaten eller MobilePay #908774.
Hvis du er i tvivl så kontakt os – eller brug kajen ved havnekontoret.
Mastekranen kan løfte max. 2500 kg.
Adgang til brug af mastekran foregår med kode, som købes i automaten eller via QR-kode på mastekranen.
Mastekranen bør ikke benyttes, når bådekranen kører. Dels af sikkerhedsmæssige årsager og dels fordi en evt. højtryksspuler sprøjter skidt og partikler ud over hele området.
Mastekranen ved havnekontoret kan frit benyttes.
Spuling af båden under vandlinjen må kun foretages på servicekajen, hvor der er sandfang og olieudskiller.
Brug havnens effektive højtryksrenser.
Vi har målt højt indhold af toksiner i vand og muslinger – derfor miljørestriktioner.
Øvrig almindelig vask over vandlinjen må gerne foretages på vinterpladsen.
Toilettanken kan let og gratis tømmes ved brug af pumpen på kajen ved Lystbådevej/Havnekontoret.
Pumpen er tilsluttet kloakken og må derfor ikke benyttes til olieholdigt vand, fx opsugning fra sumpen.
Køber du ny båd, skal vi oplyses om det.
Du betaler efter bådens mål, så lejen skal sandsynligvis justeres.
Har du stativkontrakt, er det også muligt, at der skal bruges et andet stativ.
Får du ny e-mailadresse, mobil eller skifter båden navn så husk også at informere os.
Det kan være vigtigt, at vi kan få fat på dig hurtigt, hvis der sker noget – ikke mindst for din egen skyld.
På havnen er der, som i resten af kommunen, affaldssortering, og i affaldsstationerne er de grå containere kun til almindeligt, dagligdags kabysaffald.
Derudover er der containere til plastaffald, glas, metal, pap og papir.
Resten skal man selv skille sig af med på genbrugsstationen.
Olierester, tømme malerbøtter, oliefiltre, frostvæske mv. skal I enten selv køre på genbrugsstationen eller skille jer af med i miljøstationen bagest på pladsen ved Sejlforeningen.
Husk sortering.
Opsigelsesperioden er løbende måned plus en måned.
Opsiges pladsen i september, løber lejen altså til udgangen af oktober, hvor alle ejendele skal være væk fra havnens område.
Leje af bådplads mv. opkræves to gange årligt, i maj og september.
Fakturaen kommer i e-Boks.
Betaler du ikke, rykker kommunens opkrævningsafdeling i første omgang. Herefter sendes restancen til Gældsstyrelsen, der inddriver beløbet via Skat.
I mellemtiden vil vi opsige din bådplads, hvilket medfører, at båden skal betale for gæsteleje, og det bliver hurtigt en dyr affære.
Sørg for afpassede fortøjninger, der holder båden inden for pladsen og klarer vandstandsændringer (+-30-50 cm er helt normalt) og husk passende fendere på begge sider.
Man har pligt til at vende skiltet, hvis båden er væk fra pladsen mere end et døgn.
Så kan gæster bruge pladsen.
Skriv gerne den dato pladsen er ledig til, og hvis I ændrer planer så kontakt os.
Vi vender gerne skiltet for jer, hvis I kontakter os på hverdage i kontortiden.
Gæster betaler til næste formiddag, så de har også ret til pladsen til næste formiddag.
I sommerhalvåret er forbrug af el inkluderet i pladslejen, medmindre man har et højt forbrug, men 15. november – 1. april, skal man selv betale forbrug via bimåler.
Vand er også inkluderet, men vi lukker vandet 15. november – 1. april pga. frosten.
Der er gratis WiFi i hele havnen.
Koden fås via nyhedsbrev eller via kontakt til havnekontoret.
Koden skiftes halvårligt - forår og efterår.
Der er seks bygninger med bad og toilet fordelt ud på havnen.
Brug din unikke kode xxxxxx#.
Har du glemt den, så hjælper havnekontoret gerne.
Badkoder købes i automaten, via QR-kode i badrummet eller på https://cpay.dk/site/marnybor
Vi har to automater – ved havnekontoret og ved Heimdals Plads/Lauses grill.
Her kan købes adgang til servicebygninger, bad og mastekran, samt koder til slæbested, betale for kranløft og købe gæstebillet til sejlere og autocampere.
Det hele kan også købes på https://cpay.dk/site/marnybor
Oplever I fejl og mangler, så giv os endelig besked – det er ikke sikkert, vi ved det.
I havnens område er fartbegrænsningen 3 knob, og derefter gælder 5 knob indtil man er min. 300 m fra kysten.
Hittegods kan indleveres og afhentes på havnekontoret.